F 10 Fredsgrupperingsplats

Vi saknar uppgifter på när fredsgrupperingsplatsen byggdes samt när den invigdes, men enligt ett flertal samstämmiga minnesbilder av dåtida tjänstgörande befäl samt värnpliktiga togs fredsgrupperingsplatsen i drift under 1966. 

Fredsgrupperingsplats på F 10 sett från ovan i mitten på sjuttiotalet. 
Foto: Lantmäteriet.

Fredsgrupperingsplatsen, dåtid

Översiktsbild av fredgrupperingsplatsen på F 10. Till vänster ligger Kelliehouse och till höger syns en 35 Draken 
Foto via Göran Svensson, F 10. 

På denna bild kan vi ursklija följande från vänster: två robotar på lavett, en av flygfältets fasta trafo, två oidentiferade objekt, rbgc med luftkonditioneringsaggregat och motorgeneratator (tripp, trapp, trull), mellan rbgc och verkstadsvagnen står simulatormasten på gräsytan lite längre bort, efter verkstadsvagnen står brr. Därefter två robotar på lavett och mellan dessa står bussen som var de värnpliktigas uppehållsrum.   
Foto via Göran Svensson F 10.

Två robotar uppställda på fredsgrupperingsplatsen. Till vänster ligger en robot och bortom denna ser vi mycket utrustning. Till höger står simulator-masten och bortanför står en robotlastbil parkerad.
Foto: Rolf Persson.

Samma motiv något närmare. Nu är övre delen av simulatormasten skymd bakom en av fenorna, på denna bild syns dock mastens staglinor bättre.
Foto: Rolf Persson. 

Två robotar på lavett. I bakgrunden syns Söderåsen.
Foto: Rolf Persson.

Bild ovan: Värnpliktig soldat ståendes på lavetten. Notera att på denna bild och även på bilderna ovan är lyftringen monterad på roboten.
Foto: Rolf Persson.

Bild t.v: Vpl Eneman i omgång 704 kopplar kablar till rbgc. Detta var ingen lätt uppgift då det var mycket trångt att komma åt med händerna.
Foto: Rolf Persson.

För de värnpliktiga fanns en utrangerad buss att tillbringa lediga stunder i.
Foto: Rolf Persson.  

De värnpliktiga hade uppenbarligen ett intresse av bildkonst.
Foto: Rolf Persson.

Fredsgrupperingsplatsen, nutid

Fredsgrupperingsplatsen är besökt och fotograferad med tillstånd.

Vid besöket guidades Håkan runt på fredsgrupperingsplatsen av två herrar som tjänstgjort vid Robotdivisionen F 10.
Från vänster. Kenneth Arpenvik (anställd vid Ängelholms flygplats), Jan Karlsson (radartekniker), Håkan Wall, Göran Brauer (C Rbdiv F 10 1972-1974).
Foto: Pia Arvidsson.

Yta för uppställning av rbgc, brr och kragg.
Foto: Håkan Wall.

Plats för rbgc.
Foto: Håkan Wall.

Stödbensfundament för rbgc.
Foto: Håkan Wall.

Plats för kragg.
Foto: Håkan Wall.

Infart till robotplatta 3.
Foto: Håkan Wall.

Robotplatta 3, totalt övervuxen.
Foto: Håkan Wall.

Robotplatta 4, i betydligt bättre skick än robotplatta 3.
Foto: Håkan Wall.

Kabaelgravens utlopp, robotplatta 4.
Foto: Håkan Wall. 

Lavettfästen och kabelgravens inlopp.
Foto: Håkan Wall.

Söndervittrad sarg, robotplatta 4.
Foto. Håkan Wall.

Dräneringshål, robotplatta 4.
Foto: Håkan Wall.

Jan Karlsson berättar inlevelsefullt om livet på robotdivisionen och Håkan lyssnar uppmärksamt!
Foto: Pia Wall.

Fundament för SM-mast.
Foto: Håkan Wall.

Detaljstudie, fundament.
Foto: Håkan Wall. 

Detaljstudie, fundament.
Foto: Håkan Wall.

Fundament för RL-mast.
Foto: Håkan Wall.

Robotplatta 2.
Foto: Håkan Wall.

Kabelgrav, robotplatta 2.
Foto: Håkan Wall.

Kabelgrav, robotplatta 2.
Foto: Håkan Wall.

Robotplatta 2 och Göran Brauer.
Foto: Håkan Wall.

Infart till robotplatta 1.
Foto: Håkan Wall.
 

Kabelgrav, robotplatta 1.
Foto: Håkan Wall.

Kabelgravens inlopp samt jordningskabel.
Foto: Håkan Wall.

Ett komplett kilförband, robotplatta 1.
Foto: Håkan Wall.

Sarg, robotplatta 1.
Foto: Håkan Wall.