Hangar 5 var hemvisten för 6.transportgruppen som var baserad här mellan åren 1955 och 1962. 6.transportgruppen bredrev i huvudsak olika typer av signalspaningsuppdrag.

Hangaren började uppföras under våren 1955 och invigdes samma år. Hangar 5 låg ganska långt från den övriga verksamheten och var dessutom skymd bakom ett skogsparti, från flottiljens östra delar syntes inte hangaren över huvud taget.

Anledningen till att hangaren byggdes, och placerades där den placerades, var att man vill få verksamheten placerad mer dold och mer skyddad mot insyn än den tidigare varit då den i huvudsak baserade på Bromma flygplats. Området kring hangaren, plattan och taxibanan ner mot bana 06-24 var inhägnat och infarten till området låg vid Norrviksvägen. Det fanns även en särskild vaktstyrka med tillhörande hundar tilldelad till området.

Hemlighetsmakeriet kring Hangar 5 och den verksamhet som bedrevs där har genom åren gett upphov till ett flertal olika smeknamn, så som "spionhangaren", "spionplattan" och "hemliga plattan".
 

Fyra olika typer av spaningsflygplan samlade på "spionplattan". Från vänster; Tp 52 (English Electric Canberra), Tp 82 (Vickers Varsity),
Tp 79 (Douglas DC-3), TP 85 (Sud Aviation Caravelle).
Foto: Owe Gellermark
 

Notera det gamla ladvärnet som står strax höger om Hangar 5. Detta ladvärn är idag rivet.
Foto: Eniro
 

Hangar 5 ägs idag av Järfälla kommun och hyrs för tillfället ut till en grupp av bilentusiaster. Byggnaden är kulturminnesskyddad och bör således klara sig undan rivning. Insidan är än idag i relativt originalskick, på de flesta dörrar sitter fortfarande skyltarna kvar som skvallrar om rummets ursprungliga verksamhet. Omklädningsrum och toalett är också kvar i originalskick.
Foto: Fredrik Lagerlöf
 

De stota skjutdörrarna fungerar fortfarande.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Sida samt baksida av Hangar 5. Innanför de närmsta fönstren låg ordersal, vilorum, omklädningsrum, kontor och mörkrum för fotoframkallning.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Närbild av baksidan. Det vita utbyggnaden är värmecentralen.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Påfyllning av olja.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Plattan med vy åt öster och taxibanan mot 06-24.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Plattan med vy åt väster.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Taxibana mot bana 06-24.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Originalgrind och elskåp. Vägen leder fram till Norrviksvägen.
Foto: Fredrik Lagerlöf.