Övriga robotverkstäder. F 8 robotverkstad och CVA

Författat av Håkan Wall.

Robotverkstad F 8.

Från begynnelsen var en robotverkstad placerad på Barkaby. Hit kom den första leveransen av robotar samt övrig materiel. Även i Växjö inrättades en robotverkstad. Tanken var att varje verkstad skulle handa tre divisioner, eftersom F 8 hade två divisioner och övriga flottiljer en så skulle verkstaden i Barkaby tjäna F 8 och F 13 och Växjö (TELUB) F 12, F 17 och F10. 

Robotverkstadens byggnad 2011.
Foto: Håkan Wall

Foto: Håkan Wall

Efter en tid uppmärksammades det att den personal man utbildade och anställde på robotverkstaden på F 8 kort efter anställningen fick erbjudande om arbete i den privata sektorn med betydligt bättre lön.
För att lättare kunna behålla sin utbildade personal bestämdes att robotverkstaden skulle koncentreras i Växjö där konkurrensen om de anställda inte var lika stor. När man bara skulle ha en robotverkstad var också mer praktiskt att förlägga verksamheten någonstans i mitten av södra delen av landet för att få ungefär lika avstånd till samtliga robotflottiljer.

Tyvärr saknar vi information om verksamheten på F 8 robotverkstad, de som anställdes där var flygtekniker som kommit upp i ålder och inte längre finns med oss. Det lilla vi vet är att de första robotarna kom i trälådor, en för framkroppen och en för bakkroppen, och att de sammanfogades i robotverkstaden. Per-Erik Holm som vid denna tid arbetade som robottekniker på CVA berättar att modifiering av robotar utfördes tidigt i robotverkstaden på F 8.

Till robotverkstaden hörde laddningsbyggnaden (byggnad 118), även kallad ”kyrkan”.
(Denna del är sammanställt av Fredrik Lagerlöf).

Laddningsbyggnaden användes för att montera ur och i de explosiva delarna på roboten i samband med service och underhåll. De explosiva delarna förvardes under tiden i de två gröna sprängämnesförråden som finns på robothöjdens baksida. Byggnaden hade smeknamnet "Kyrkan" pga av dess väl tilltagna takhöjd. Byggnad 118 byggdes 1963. Under fliken "Telub" finns underavsnittet "Mera telub" där bilder finns interiört.

Byggnad 118 sedd från bana 06-24.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Baksida av sidobyggnad.
Foto: Fredrik Lagerlöf.

 

Travers.
Foto: Fredrik Lagerlöf.

Framsida.
Foto: Fredrik Lagerlöf.

 

Maxlast 5000kg.
Foto: Fredrik Lagerlöf.

 

Sidobyggnad med provplats för startrakettändare.
Foto: Fredrik Lagerlöf.
 

Baksidan av byggnaden. Utskjutande tak av plåt och lyftanordning.
Foto: Fredrik Lagerlöf.

Provplats för startrakettändare i Risinge, här testar Lars Dahlqvist en tändare, den trycktes fast i den svarta lådan, sedan sköt man ut testutrustningen genom väggen så att en ev. explosion skulle ske utanför byggnaden.
Foto via Telubs veteranförening.

 

Luckan från utsidan.
Denna lucka sitter på F 8 laddningsbyggnad.
Foto: Håkan Wall.

CVA, Centrala Verkstaden i Arboga.

Publicering av detta stycke är beräknat till senare delen av Juni 2025.