PJ-21/R var en rörlig jaktstridsledningsstation. Begreppet rörlig innebar att den inte var fast monterad i likhet med PJ-21/F, utan fordonsburen och oskyddad. Detta för att radarstationen skulle vara möjlig att omgruppera och således inte vara lika känslig för fiendeangrepp. Radarmaterielen som var beställda från Marcon började levereras under våren 1950. All radarmateriel samt övrig kringutrustning leverardes till F 2 Hägernäs där de monterades ihop, testades och kompletterades med nödvändig kringutrustning. Totalt monterades och utrustades ett trettiotal PJ-21/R under den tidiga delen av 50-talet.
PJ-21 vid F 16 Uppsala.
Foto: FHT
PJ-21/R var som ovan nämnt fordonsmonterad. Fordonen som inhandlats för det rörliga radarsystemet var överskott från USA:s armé och var av märket DODGE och GMC. DODGE-bilarna var skåpbilar till vilka kraftaggregaten (kraggar) skulle monteras. GMC-bilarna var av chassityp och skulle användas för att transportera övriga radardelar. I radarstation PJ-21/R ingick följande sju fordonsbundna enheter: spaningsradar PS-14/R, höjdmätningsradar PH-13/R, indikatorvagn DU5, tre fordon med motorelverk och ett verkstadsfordon.
Indikatorvagn PJ-21.
Foto: FHT.
Mellan åren 1951 och 1958 fanns en PJ-21/R tropp (81.rrto) fredsgrupperad på F 8 (R81). Den var förlagd till den kulle som ligger cirka tvåhundra meter norr om Hangar 83. Denna kulle kallades, precis som på många andra flottiljer där liknande radarstationer fanns, för radarhöjden.
Interiör, indikatorvagn PJ-21.
Foto: FHT.